fredag 12. september 2008

De tre musketerer!

Oppgave Blokkdag
12. sep.






Produsert av De tre musketerer.
Espen, Jo og Kristoffer






Ta utgangspunkt i Maslows og Freuds teori om behov og diskuter hvordan produktene på Bergen Matfestival dekker behovet hos
dere og andre kunder besøkende:




Når vi gikk på Bergen Matfestival og så på alle produktene så valgte vi oss ut noen produkter som vi vil ta utgangspunkt i Maslow og Freuds teori om behov: Disse produktene var:
- Honning
- Pølser
- Epler



Honning:

Når vi ser på honning, og ser hvor søtt og godt det ser ut, så får vi ett behov for å spise noe sundt. I tillegg så blir honning sett på som sundt, dette gjør at behovet vårt for honning øker, for da vet vi at det er både søtt godt og ikke minst sundt. Du opparbeider også status gjennom å kjøpe skikkelig honning fra bikuber i Hordaland.


Pølser:

Rundt omkring på bryggen var det mange som hadde med seg pølser, for det meste hjemmelagde pølser. Noe som gjør at vi vet at pølsene er både enda bedre og saftigere en vanlige gilde pølser, og dette gjør oss sulten.Så på grunn av at vi vet at dette er godt detter er, så får vi ett behov for noe som slukker sulten, og noe saftig og godt. I tillegg så er det status i å kjøpe skikkelige pølser fra egenproduserte dyr, i forhold til å kjøpe pølser fra REMA 1000.



Epler:

Når vi fikk smake ett eple på en av bodene, som var helt fantastisk godt, saftig og ferskt, fikk vi ett stort behov for å spise noe søtt og saftig.




Intervju med 3 av utstillerne på Bergen Matfestival


Spørsmål 1: Hvor kommer du/dere fra?

Spørsmål 2: Hva produkter selger du/dere?

Spørsmål 3: Hvorfor deltar du/dere på Bergen Matfestival?





Hardangervidda Senteret







Spørsmål 1: Kommer fra Eidfjord, Hardangervidda senteret.

Spørsmål 2: Selger viltburger, hardangerburger, lakselefser, grillspyd, eplesaft.










Spørsmål 3: For å profilere god mat, for å reklamere for Hardangervidda senteret og dets tradisjoner. Vise den store forskjellen på en av deres burger og en fra McDonalds. De vil også framheve og reklamere for bedriften sin.






Tjores Gardsmat

















Spørsmål 1: Kommer fra Tjores Gardsmat på Radøy.


Spørsmål 2: Vi selger ferskt kjøtt, pølser, spekepølser, lammeruller. Alt er hjemmelaget, og produsert heime på garden.













Spørsmål 3: Kommer på Bergen Matfestival på grunn av at det er en bra salgskanal der de kan nå frem til kundene. Så synts de at det er trivelig og sosialt her.





Honning produsent.










Spørsmål 1: Kommer fra Indre Arna.


Spørsmål 2: Produserer og selger honning, honning og diverse honning.





Spørsmål 3: Kommer på Bergen Matfestival for å møte kundene, gi info om varen han selger så de blir mer interessert i å kjøre den. Selge produktene sine. Og han syntes det er kjekt og sosialt her.

Kjøpsprosessen

Da vi var på bryggen under Bergen matfestival og skulle finne ut om hvor i kjøpsprosessen vi er tok vi for oss disse tre produktene:

1) Villtburger

-Kjøpsbeslutning: Fikk info om hvordan det lages og godt det er for å være så sunt, i motsetning til burgere fra f eks: Mcdonalds og Burger King.


2) Pølser

- Innformasjonsinnhenting: Det er hjemmelagd og produsert på en gård, ikke på en fabrikk.
- Kjøpsbeslutning: Vi vil kjøpe det fordi det ser og høres godt ut.

3) Honning.

- Informasjonsinnhenting: Fikk info om hvordan det ble laget.

- Kjøpsbeslutning: Vi fikk en smaksprøve, og syntes det var såpass godt, at vi kunne tenke oss og kjøpe det.

Finn 3 ulike produkter og beskriv kjøpsprosessen disse er for deg/dere. Hva påvirket deg/dere til å smake og handle på valgte produkt?

Når vi var nede på bryggen og vandret rundt, merket vi oss spesielt disse tre produktene.

- Viltburger, vi kunne tenkt oss en viltburger til middag på en fredag siden dette er en veldig ekslutiv middag og den smaker eksemplarisk godt. Ikke minst er den sunnere enn både Bergen Kebab, Dalia Kebab, Facil Kebab og Mcdonalds. Denne damen som vi snakket med fortalte i grove trekk hva de holdt på med, som fanget våres interesse som også kan gjøre at vi kjøper oss en burger. Viltburgeren blir laget av Hardangerviddasenteret i regi av en deres kokk.


- Ferskt kjøtt, denne bedriften lager alt innen kjøtt fra pølser til lammerull. Dette er jo en variant av hjemmelaget kjøtt fra Tjores Gardsmat. Damen vi snakket med fortalte at de lager absolutt alt selv, ikke noe maskinkjøtt i denne gården nei. Vi ville kjøpt dette produktet fordi det er skikkelig kvalitet, og eksklusivt siden de lager alt på egenhånd.


- Honning, vi fikk et skikkelig foredrag av en vennlig mann bak disken, han hadde virkelig peiling på hva han driver på med. Han fortalte det meste vi trengte å vite om bikuber og honning. Han ga oss også en smaksprøve, honningen vi smakte på var faktisk utrolig digg. Etter denne smaksprøven kunne vi lett kjøpt ett glass eller fem med denne honningen. Ikke nokk med det, vi ble sterkt påvirket av dette foredraget han holdt. Annen grunn til å kjøpe honningen fra denne mannen er fordi han yter full service til kundene, han har virkelig forstått hvordan man skal behandle kundene. En god selger med andre ord.

Vennlig hilsen Espen, Kristoffer og Jo.